Kevät on arvioinnin aikaa

Kouluvuoden päättyessä kouluissa arvioidaan mennyttä lukuvuotta eri tavoin. Talven aikana on vastattu lukuisiin kyselyihin ja tehty omia havaintoja. Perusopetuksessa suoritettiin laaja maakunnallinen arviointi. Kaikista näistä on tehty johtopäätöksiä ja ryhdytty jo suunnittelemaan toiminnan kehittämistä ensi lukuvuonna.

Erkko-lukion vuosikertomus löytyy koulun kotisivuilta kohdasta Tietoa meistä ja lukuvuoden 23-24 toimintasuunnitelman arviointi tulee myös sinne kesäkuun aikana.

Ylioppilaskirjoitusten tulokset ovat vuosikymmeniä olleet valtakunnallisen mielenkiinnon kohteena. YLE ja Helsingin Sanomat tekivät aikanaan lukioiden ranking-listoja kunkin koulun arvosanojen perusteella. Viime vuosina eniten julkisuutta on saanut STT:n lukiovertailu. Siinä verrataan samojen opiskelijoiden peruskoulun päättöarvosanoja heidän ylioppilastutkintonsa arvosanoihin.

Lähtökohta tällaiseen tarkasteluun on periaatteessa hyvä. Halutaan mitata edistymistä opinnoissa. Sitten tuleekin iso mutta: STT toteaa ongelmaksi itsekin, että perusasteen arvosanat eivät ole yhteismitallisia eri kouluissa. Vaikka numeroille on valtakunnalliset kriteerit, on arviointi viime kädessä yksittäisen opettajan asia.

Kansallinen Arviointikeskus (Karvi) on todennut, että yläkoulujen välillä voi olla jopa kahden numeron heittoja samasta suorituksesta. Tämä on syytä pitää korostetusti mielessä kyseistä vertailua tarkasteltaessa. Lisäksi on hyvä huomata, että vaikka oppiaineiden nimet ovat perusasteella ja lukiossa samat, ovat niiden sisältö ja vaatimustaso aivan eri luokkaa.

Toivotan kaikille hyvää kesää ja rentouttavaa lomaa!

Saija Loponen, rehtori

Rankinglistoja ja joulun odotusta

STT julkaisi jälleen valtakunnallisen lukiovertailunsa. Siinä verrataan ylioppilaiksi valmistuneiden perusasteen päättökeskiarvoa heidän ylioppilaskirjoitustensa tuloksiin. Menetelmässä on monia puutteita, jotka STT itsekin sivuillaan toteaa: ” Yksi heikkous on se, ettei eroja yläkoulujen arvostelukäytännöissä voida ottaa huomioon. Yo-kokeet arvostellaan valtakunnallisesti, ja niiden tulokset ovat siten vertailukelpoisia keskenään. Yläkouluissa sen sijaan eri opettajat antavat arvosanansa itsenäisesti. Muita heikkouksia löytyy siitä, että lukion keskeyttäneet tai muuten kuin kolmessa vuodessa suorittavat sekä IB-linjalla opiskelevat vaikuttavat lukionsa sisäänpääsykeskiarvoon, mutta he eivät näy vertailuvuoden yo-tulosten tutkintokeskiarvoissa.” Lisäksi syksyllä tilanteeseen vaikuttaa ylioppilaaksi valmistuvien pieni määrä. Esimerkiksi koulustamme valmistui tänä syksynä 6 ylioppilasta.

Kuten Orimattilan Sanomien haastattelussa 19.12. totesin, ei vertailusta voi vetää sen suurempia johtopäätöksiä siitä, mikä on kunkin koulun taso. Erityisesti tänä lukuvuonna, siis myös tulevana keväänä, tuloksiin ja valmistuneiden määrään tulee vaikuttamaan kolmen vuoden takainen korona-aika. Nykyiset abiturientit olivat silloin herkimmässä teini-iässä kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla, jolloin koulut olivat kiinni useamman kuukauden. Se on jättänyt selvän jäljen niin opiskelutapaan kuin tuloksiinkin.

Opiskelutaidoissa on aiempaa enemmän puutteita, mikä näkyy muun muassa lukutaidossa ja matemaattisissa taidoissa. Nyt ja tulevaisuudessa olisi tärkeää mahdollistaa pienet opetusryhmät, jolloin opettajan on helpompi seurata opiskelijan kehittymistä ja eriyttää opetusta sen mukaan. Näin myös taataan työrauha ja jää enemmän aikaa opetukselle sekä aikaa opettajalle auttaa ja tukea opiskelijoita oppimaan.

Mennyt syyslukukausi on sujunut mukavasti ja yhtenä kehittämiskohteena on ollut koko kouluyhteisön hyvinvointi. Opiskelu- ja elämänhallintataitoihin on kiinnitetty huomiota ja tullaan kiinnittämään jatkossakin. Vaikka digitaaliset oppimateriaalit ovat parhaimmillaan erinomaisia ja opiskelijoita motivoivia, niin älylaitteiden käytön sääntelyssä on monilla opiskelijoilla haasteita. Oppitunneilla työskentely ei ole tehokasta ja oppiminen häiriintyy, jos samanaikaisesti näprätään puhelinta tai selaillaan nettiä.

Kiitän opettajia lukukauden aikana tehdystä opetustyöstä ja opiskelijoita ahkerasta työstä asettamienne tavoitteiden saavuttamiseksi. Kiitän myös kaikkia muita lukukauden työhön osallistuneita.

Toivotan kaikille rauhallista joulunaikaa ja onnellista uutta vuotta 2024!

Saija Loponen, rehtori